
Banky sú podľa splátkových spoločností viac ich partnermi než konkurentmi.
Reklamná kampaň Slovenskej požičovne tak dokonale zmiatla niektorých slovenských občanov, až Národná banka Slovenska pokladala za dôležité oznámiť, že táto firma nie je pod jej dohľadom, pretože nie je bankou.
Slovenská požičovňa ako súčasť skupiny Quatro-Triangel je tak len dôkazom, ako blízko stoja vedľa seba bankové služby a splátkový predaj či poskytovanie spotrebných úverov. A konkurenti Quatra pridávajú ďalšie dôkazy – možnosť vyberať si hotovosť v pobočkách bánk z Aura kariet Cetelemu či dokonca z bankomatov cez Yes karty firmy Home Credit. Pôvodný predaj na splátky, tak ako ho pred rokom 1989 predstavoval Multiservis, sa rozrástol do netušených rozmerov.
Mimochodom, práve na značke Multiservisu začal pred štyrmi rokmi stavať svoju stratégiu posledný zo štvorice významných hráčov na trhu GE Capital Multiservis. „Spolu so značkou sme prevzali aj dáta o klientoch Multiservisu,“ dodáva hovorca spoločnosti pre Česko a Slovensko Jan Hainz.
Spolupráca i konkurencia
V časoch, keď splátkový predaj na Slovensku začínal, banky s poskytovaním úverov obyvateľstvu len skusmo vstupovali na trh. Vybavovanie spotrebných úverov bolo zdĺhavé, plné papierovačiek a komplikácií.
Preto aj vybavenie úveru za pár minút priamo v predajni bolo novinkou, ktoré do náručia spoločností Quatro, a.s., Kežmarok, GE Capital Mutiservis, k.s., Bratislava či Home Credit Slovakia, a.s., Piešťany klientov priam hnalo.
Spoločnosť Cetelem, a.s., Bratislava, ktorá prišla na Slovensko o niekoľko mesiacov neskôr spolu s francúzskym reťazcom Carrefour, zas ako prvá predstavila nákupnú kartu – kombináciu spotrebného úveru s platobnou kartou. Obe firmy, pôvodom z Francúzska, takto ruku v ruke spolupracujú na každom trhu, kam obchodná sieť Carrefour expanduje.
Karta spojená s voľnou pôžičkou už v roku 2001 naznačila smer, ktorým sa postupne vybrali všetky zostávajúce spoločnosti – čo najjednoduchší prístup k úveru. Podľa ich vzoru sa vo veľkých obchodných centrách postupne objavili aj pulty bánk či dohody o bankovom úverovaní.
Banka aj nebanka, momentálne oba druhy finančných inštitúcií bok po boku ponúkajú úvery na spotrebný tovar všade, kde je to len možné. „Nechápeme banky ako konkurenciu.
Priemerný úver od nás má výšku 11-tisíc korún, bankové úvery začínajú od vyšších súm,“ komentuje konkurenčný boj oboch druhov spoločností obchodný riaditeľ Cetelemu na Slovensku Marek Kramár. Zhruba o podobných priemerných výškach úveru v rozmedzí 10- až 12-tisíc korún hovorí aj konkurencia.
Aj na takéto drobnejšie sumy sú však už banky pripravené, napríklad tým, že poskytujú k bežným účtom kontokorentný úver. Klient tak môže vyčerpať viac, než má na konte, a peniaze potom doplniť. Splátkové spoločnosti však kontrujú vlastnými výhodami – s ich úverom nemusí mať klient bankový účet a zvýšenie je hlavne v prípade akciových ponúk často nulové.

Karta sa obracia
Podstatnou zmenou oproti nástupu spred vyše štyroch rokov je čoraz väčší dôraz na revolvingové úvery poskytované cez kartu. Napríklad v GE Capital Multiservis tvoria nákupy prostredníctvom ich OK Karty už viac ako polovicu celkového objemu úverov.
Spoločnosť Cetelem prefinancovala v tomto roku 45 percent všetkých pôžičiek práve cez karty Aura. Ešte vlani to bolo 35 percent. Aj tieto čísla naznačujú, že karta sa obracia v prospech úverov poskytovaných cez karty.
V oboch spoločnostiach navyše karty slúžia zároveň ako identifikácia stáleho klienta pri získavaní bežného spotrebného úveru na konkrétny tovar. Karty majú totiž jednu nevýhodu – úvery z nich sú pomerne drahé, úroky sa pohybujú na úrovni okolo dvoch percent mesačne, čo znamená ročný úrok približne 24 percent.
„Obzvlášť na konci roka, pred Vianocami, preto začínajú prevládať klasické spotrebné úvery nad kartami, sú totiž lacnejšie,“ vysvetľuje M. Kramár. Trendom si je však istý: „Ten podiel bude jednoznačne rásť v prospech revolvingu.“ Na kartu Aura z Cetelemu sa pritom dá vyberať hotovosť priamo v pobočkách Tatra banky a Ľudovej banky, v bankomatoch zatiaľ nefungujú.
To však neplatí o karte Yes, ktorú už druhý rok ponúka Home Credit Slovakia, patriaca do českej finančnej skupiny PPF. V jej prípade ide o úplne bežnú platobnú kartu Maestro, ktorá je produktom kartovej asociácie MasterCard.
Úver z nej sa dá – samozrejme, za poplatok vo výške 69 Sk – čerpať priamo z bankomatu. Platba cez POS terminály však spoplatnená nie je.
Rovnakou cestou sa vybral aj GE Capital Multiservis, na svojich kartách aktivoval magnetické prúžky, a tak je ich možné využívať v domácich bankomatoch. Poplatok za výber majú obe spoločnosti zhodný.
Na vlak bankomatových pôžičkových kariet nedávno naskočila aj popradská splátková spoločnosť Quatro, jej nové karty nesú logo MasterCard Electronic.
Podiel na trhu splátkových spoločností
(%, k 31. decembru 2003)

PRAMEŇ: Symsite Research
Lízing alebo splátky?
Služby splátkových spoločností sa však už prelínajú nielen s ponukou bánk, ale aj iných finančných inštitúcií, napríklad lízingoviek. Na prefinancovávanie predaja áut sa vrhli Quatro i Cetelem.
Quatro sa pritom zhoduje s názorom M. Kramára z Cetelemu, že pri predaji ojazdených áut „výrazne pomáha DPH“. Tieto autá totiž už nepodliehajú 19-percentnej dani z pridanej hodnoty.
Prečo sa však z bezpečia obchodných domov vydávať do autopredajní a autobazárov? Odpoveď je jednoduchá: nákup elektroniky, ktorý bol dosiaľ ťahúňom splátkového predaja, pomaly ustáva.
„Ľudia si už vďaka splátkovému predaju skrátka nakúpili z elektroniky všetko, čo potrebovali,“ hodnotí stav na trhu šéf spoločnosti TatraCredit, a.s., Poprad a zároveň podpredseda predstavenstva firmy Quatro Andrej Kiska. Skúsenosti jeho konkurentov tento postreh potvrdzujú – od dlho dominujúcej bielej a čiernej techniky sa splátkový predaj čoraz viac odkláňa iným smerom, napríklad k spomínaným autám či nábytku.
TatraCredit zostal ako jediná spoločnosť na trhu predaja na splátky verný katalógom. Jeho konkurent Drukos Komfort neprežil krach materskej firmy. Podľa A. Kisku má katalóg naďalej úspech predovšetkým na východnom Slovensku.
„Môžeme obísť maloobchod. Naše marže potom slúžia na pokrytie nákladov spojených s úverom, zákazník preto pri nákupe na splátky cez katalóg nezaplatí viac ako v obchode,“ vysvetľuje šéf TatraCreditu.
Jediným produktom elektroniky, ktorého popularita pri splátkovom predaji neklesá, sú počítače. Ich životnosť, respektíve frekvencia obmieňania je totiž kratšia než pri bielej a čiernej technike.
Ak teda spoločnosti nechcú spomaliť svoj rast, musia hľadať stále nové a nové produkty, kde by sa ich splátkový predaj dal využiť. Zatiaľ posledným hitom sú autá, na splátky však už možno ísť aj na dovolenku. Alebo na plastickú operáciu.
Je tu síce ešte možnosť vstupu do ďalších nových obchodov, tieto možnosti sú však už podľa splátkových spoločností na Slovensku vyčerpané. „Na Slovensku už nie je kam expandovať,“ tvrdí šéf marketingu Home Creditu Martin Syblík.
Aj preto sa spoločnosť chystá rozširovať ďalej na východ – po Ruskej federácii v roku 2001 chce vstúpiť aj na Ukrajinu a do Číny. Na trhy na východ od ČR sa nakoniec orientuje stratégia celej skupiny PPF vrátane Českej poisťovne.
Vianoce – čas radosti
Pravý raj v splátkových spoločnostiach nastáva v tomto období. Podľa šéfa spoločnosti GE Capital Multiservis Branislava Katreniaka firma v tomto období uzavrie bezmála dve tretiny svojich celoročných obchodov.
M. Kramár z Cetelemu hovorí o polovici celoročnej produkcie v záverečnom štvrťroku každého roka. Aj preto sa na toto obdobie sústreďuje najviac akcií, predovšetkým v podobe nulového zvýšenia či možnosti odloženého splácania.
Akciu, kde klient nezaplatí vôbec nič a splácať môže začať až o dva mesiace, napríklad predstavil GE Capital Multiservis. V tomto prípade zákazník preplatí tovar o desať percent.
Vo všeobecnosti je zvýšenie pri nákupe na splátky najvyššie pri dlhých úveroch s nízkou akontáciou. Naopak pri úveroch do jedného roka, keď klient zaplatí významnú časť tovaru vopred, preplatí jeho skutočnú cenu len o relatívne nízku sumu.
Posúdiť podiel jednotlivých spoločností na slovenskom trhu je pomerne ťažké, každá totiž svoje čísla vykazuje inak. O zladenie sa snaží Asociácia organizácií splátkového predaja, prvé porovnateľné výsledky by sa mohli objaviť v budúcom roku.
Podľa nezávislej analýzy Symsite Research je však lídrom na slovenskom trhu splátkového predaja Home Credit, za ním nasleduje domáce Quatro. Dohromady poskytli vlani splátkové spoločnosti spotrebné úvery v objeme zhruba 10 mld. Sk, v tomto roku by mohol trh narásť o ďalšiu zhruba miliardu korún.
Úverové karty splátkových spoločností | ||||||
Karta | Spoločnosť | Úroková sadzba (% mesačne) | Úverový rámec (Sk) | Iné služby | Poplatok za službu (Sk) | Poznámka |
OK Karta | GE Capital Multiservis | 1,89 | 10 000 – 75 000 | výber z bankomatu v SR | 69 | |
Aura karta | Cetelem | 2,19 | 10 000 – 60 000 | výber hotovosti/ prevod na účet1 | 100 | |
výber hotovosti v ČR | 1,5 % zo sumy2 | |||||
Yes karta | Home Credit | 2,21 | 10 000 – 100 000 | výber z bankomatu v SR | 69 | karta Maestro |
výber z bankomatu v zahraničí | 160 | |||||
Quatro karta | Quatro | 1,98 | do 80 000 | výber z bankomatu v SR | 50 | karta MasterCard Electronic |
1 v pobočkách Tatra banky a Ľudovej banky 2 min. 100 Sk | ||||||
PRAMEŇ: údaje poskytnuté spoločnosťami |
Ilustračné foto – Milan Illík