
V rýchlej dobe, v ktorej žijeme sa takmer každá oblasť postupne elektronizuje, pričom výnimkou už dlhodobo nie je ani bankovníctvo. Načo chodiť do banky a prehrabovať sa v papieroch, keď to môže byť inak?
S bankou komunikujeme prostredníctvom moderných technológií s využitím internetu či mobilného telefónu. Bez toho, aby sme do pobočky chodili. Môžeme s ňou komunikovať 24 hodín denne, zadávať trvalé príkazy k platbe, vykonávať prevod peňazí, sledovať pohybu na účte či realizovať ďalšie bankové operácie. A na čo netreba zabudnúť, poplatky za elektronické bankovníctvo sú nižšie ako za služby na pobočke.
K službám elektronického bankovníctva zaraďujeme Internet banking, Telephone banking, Mail banking, Mobil banking, Home banking, SMS banking a WAP banking.
Internet banking: asi najznámejšia a najpoužívanejšia služba elektronického bankovníctva. Ide o spojenie s bankou prostredníctvom internetu a to nech ste kdekoľvek na svete. Stačí zadať prístupové kódy a okamžite získate informácie o svojom účte. Bezpečnosť proti zneužitiu vám zaručí tzv. autorizačný kľúč pri vykonávaní jednotlivých operácií.
Telephone banking: alebo Phonebanking je služba, kedy sa klient spojí s operátorom prostredníctvom pevnej linky. Ten mu poskytne služby ako v banke pri priehradke alebo s automatickým hlasovým informačným systémom. Klient sa vtedy preukáže identifikačným číslom a PIN-kódom.
Mobil banking: bankové operácie vykonáva klient prostredníctvom mobilného telefónu a to prijímaním a odosielaním SMS správ. Táto služba sa viaže na mobilné číslo a číslo SIM karty. Informácie medzi bankou a klientom sú šifrované.
Mail banking: do emailovej schránky klienta banka odosiela správy ako napríklad elektronické výpisy z účtu, potvrdenia o transakciách a informácie banky.
Home banking: ide o prepojenie osobného počítača klienta s informačným systémom banky. Umožní tak prístup k účtu priamym prepojením s účtovným systémom klient. Potrebné je mať nainštalovaný špeciálny softvér, ktorý dodá banka. Pred zneužitím klienta chráni autorizačný kľúč.
WAP banking: s bankovým účtom sa klient spojí prostredníctvom mobilného telefónu, ktorý je vybavený WAP technológiou. Klient prostredníctvom mobilu a autorizačného kódu zadáva platobné príkazy, zisťuje pohyby na účte atď.
SMS banking: klient komunikuje s bankou cez SMS správy, pričom môže sledovať pohyby na účte. Banka môže vydať autentizačný kalkulátor, s ktorého pomocou sa vygeneruje špeciálny kód, ktorý klient vloží do sústavy SMS správy. Tie je potrebné zasielať v presnom formáte bez chýb.